Polacy częściej niż przeciętni Europejczycy korzystają z usług kilku banków
W ocenie autorów badania odsetek Polaków korzystających z usług wyłącznie jednego banku sugeruje, iż poszukują oni lepszych ofert na rynku. Eksperci zwrócili jednak uwagę, że respondenci z Polski wyrażają zaufanie wobec swojego banku - 74 proc. wierzy, że ich bank rozumie ich potrzeby, a 72 proc. traktuje go jako źródło sugestii przy podejmowaniu decyzji finansowych. Ponad połowa (55 proc.) poleciłaby swój bank innym. Średnia dla przebadanych krajów w Europie wyniosła 40 proc.
"Polski klient charakteryzuje się długoterminową relacją ze swoim bankiem, chociaż jest ona nieco krótsza niż średnia europejska" - przekazali autorzy raportu, dodając, że 43 proc. badanych jest związana ze swoim bankiem od ponad 10 lat. Respondenci z naszego kraju częściej niż ich europejscy odpowiednicy decydują się na korzystanie jedynie z bankowości tradycyjnej. W Polsce odsetek ten wyniósł 81 proc. wobec 67 proc. w regionie.
Ankietowanych zapytano też o to, z jakich produktów oferowanych przez banki korzystają. Największy odsetek (74 proc.) posiada konto oszczędnościowe. Z karty kredytowej korzysta 59 proc. badanych, a z ubezpieczenia majątkowego 54 proc. Średnia europejska jest wyższa we wszystkich produktach oprócz ubezpieczeń na życie, z których korzysta 52 proc. Polaków wobec 44,4 proc. Europejczyków.
Wśród istotnych czynników, które wpływają na wybór banku Polacy wymieniali przejrzyste warunki umowy, bezpieczeństwo danych (po 94 proc.) oraz szybką i efektywną obsługę klienta (92 proc.). Ważny jest też dla nich kontakt z bankiem w dogodnym czasie (88 proc.) oraz łatwa w użyciu aplikacja (86 proc.).
Ponad połowa (53 proc.) deklaruje, że ma małą lub podstawową wiedzę finansową. Dla porównania w Europie jest to 57 proc. Na umiarkowane zrozumienie finansów wskazuje 30 proc. Polaków i 26 proc. Europejczyków, a na dobre lub głębokie i wszechstronne - 17 proc. polskich i 18 proc. europejskich badanych.
Regularnie lub często z narzędzi wspieranych przez sztuczną inteligencje korzysta 31 proc. klientów w Polsce, a czasami - 22 proc. (17 proc. w Europie). Nigdy ze sztucznej inteligencji nie korzystało 34 proc. Polaków i 40 proc. Europejczyków.
Badanie Banking Consumer Study przeprowadzone zostało w okresie od lipca do września 2024 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na grupie 49 tys. klientów banków z 39 krajów. W obrębie Polski, badanie wykonano na próbie 1 tys. dorosłych osób posiadających konto w jednym z 20 banków działających na polskim rynku. Dane prezentowane dla pozostałych krajów europejskich odnoszą się do następujących krajów: Francja, Niemcy, Irlandia, Włochy, Holandia, Hiszpania, Szwajcaria, Austria, Belgia, Grecja, Luxemburg, Portugalia, Wielka Brytania. (PAP)
jls/ mmu/
