Oszustwo podczas sprzedaży ubrań przez internet
Do policjantów zgłosiła się 24-latka z Zamościa, która padła ofiarą oszustów podczas sprzedaży ubrań przez internet. Z jej relacji wynikało, że kilka dni temu, na jednym z popularnych portali ogłoszeniowych, zamieściła ofertę sprzedaży spodni za kwotę 50 złotych. W niedługim czasie otrzymała powiadomienie, że jej ogłoszeniem ktoś się zainteresował, a szczegółowe informacje miały znajdować się w przesłanej do niej wiadomości e-mail. 24-latka odczytała więc wiadomość na swojej poczcie. Jej treść wskazywała, iż transakcja została sfinalizowana i aby odebrać należne środki należy kliknąć w załączony link.
Nieświadoma zagrożenia kobieta postępowała zgodnie z instrukcją. Kliknęła w link, a następnie została przekierowana na stronę banku i zalogowała się na swój rachunek. Po chwili otrzymała telefon od rzekomego pracownika banku z prośbą o ponowne zalogowanie się na swoim koncie ze wskazaniem sumy posiadanych na nim środków. Zmanipulowana rozmową 24-latka ponownie wpisała dane do logowania i stan rachunku. Na prośbę rozmówczyni odblokowała też, wcześniej zastrzeżony, swój numer pesel. Do tego momentu nie podejrzewała, że może mieć do czynienia z oszustem. Podejrzenia te pojawiły się w momencie, gdy otrzymała powiadomienie z banku o złożonym w jej imieniu wniosku kredytowym z prośbą o zatwierdzenie transakcji. Operacji nie zatwierdziła, jednak z jej konta oszuści zdołali już przelać zgromadzone na nim pieniądze. 24-latka straciła blisko tysiąc złotych.
Pamiętajmy o zachowaniu czujności podczas sprzedaży za pośrednictwem internetu. Wiadomości z informacją, że kupujący wpłacił lub wpłaci pieniądze za sprzedawany przedmiot, a konieczne jest jedynie wejście w link i uzupełnianie wymaganych danych, aby sfinalizować transakcję powinny wzbudzać naszą nieufność. Chrońmy dane do logowania do swojego banku i nie klikajmy w takie linki.
aspirant sztabowy Katarzyna Szewczuk